Wednesday, October 21, 2015

- What is good assessment work in your nursery? – Education Association

publisert 20.10.2015

−Vi har laget et debattnotat som kan brukes som et verktøy til å drøfte hva som er godt vurderingsarbeid i din barnehage, sier Steffen Handal.

− Vi ser en økende tendens til at styrere pålegges å ta i bruk ulike verktøy og metoder i barnehagen. Dette gjelder særlig verktøy og metoder for vurdering og dokumentasjon. I noen tilfeller oppleves ikke disse som det beste for barnehagen og barna. Vi ønsker derfor å støtte styrere og pedagogiske ledere i å ta gode valg. Valgene skal være til det enkelte barns beste, og i tråd med samfunnsmandatet vårt, sier Steffen Handal. 

Vil skape bevissthet
Utdanningsforbundet har laget debattnotatet for å bidra til bevissthet om hva som er godt vurderingsarbeid. 

Her finner du notatet:

Debattnotat om vurderingsarbeid i barnehagen

I notatet finner du rammeplanens bestemmelser om vurdering, hva som er Utdanningsforbundets syn, og sist, men ikke minst, lister vi opp en rekke spørsmål om vurdering til debatt og refleksjon. 

− Vi håper notatet kan være til hjelp for styrere og pedagogiske ledere i arbeidet med å skape bevissthet om vurderingsarbeidet i egen barnehage. Vi ønsker også å bidra til dialog med andre styrere og samarbeidspartnere om hva som er god vurdering i barnehagen. Gjennom lærerprofesjonens etiske plattform forplikter barnehagelærerne seg på å være faglig funderte og etiske reflekterte i arbeidet med vurdering, fortsetter Handal.

Utdanningsforbundet mener:

  • Barnehagen ved styrer skal ha hovedansvaret for barnehagens pedagogiske arbeid herunder valg av metoder og verktøy. 
  • Eier må sørge for gode rammer for å sikre dette arbeidet. 
  • Innkjøp av verktøy og pedagogisk materiell må diskuteres med styrerne og være et tilbud barnehagene kan benytte ved behov. 
  • Eier bør også legge til rette for samarbeid mellom barnehagene og helsestasjoner, ppt og barnevern for å sikre oppfølging av barns utvikling og trivsel. 

Barnehageloven
Vårt utgangspunkt er dagens Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og de føringer den gir for dokumentasjons- og vurderingsarbeidet i barnehagen. Regjeringen sendte vinteren 2014 ut forslag om å flytte hjemmelen for barnehagens dokumentasjons- og vurderingsarbeid fra rammeplanen til loven. En av begrunnelsene for forslaget er å sikre tidlig innsats og systematisk tilbud til alle barn i tråd med §§ 1 og 2 i loven. 

− Vi ønsker selvfølgelig å bidra konstruktivt for å sikre barn et tilbud i tråd med dagens lovtekst. Regjeringen har foreslått at barnehageeier skal ha rett til å velge system, verktøy og observasjonsmetoder. Det er vi uenig i. Det er styreren som kan, og skal ha, et hovedansvar for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Sammen med de pedagogiske lederne er det styrerne som bør ha et særlig ansvar for hvordan barnehagen planlegger, vurderer og dokumentetere arbeidet, mener nestlederen.

Det er de som står i det direkte møtet med barna, og som derfor vil treffe de avgjørelsene som er til barnets beste.  Han mener at profesjonen må kunne forklare, forsvare og begrunn hvordan vi sikrer alle barna et tilrettelagt godt tilbud og hvordan vi best sikrer at barn som trenger særskilt hjelp og støtte fanges opp. Debattnotatet er et bidrag til dette arbeidet.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment