Monday, September 1, 2014

Thinks Samsung needs major help – E24

«Samsung er nå i krisemodus», skriver C. W. Chung og Taeyoung Kim i analyseselskapet Nomura Securities, ifølge CNBC.

De mener det sør-koreanske elektronikkselskapet har et akutt behov for krisehjelp. I et notat med tittelen «krisehåndteringsevne sårt tiltrengt» nedgraderer de kursmålet på aksjen.

De tror at selskapets lønnsomhet vil falle raskt, og mener selskapets egne mål for

tredje kvartal – en 10 prosent kvartalsvis økning i smarttelefon- og tablet-salget og en ti prosent nedgang i gjennomsnittlig utsalgspris – er urealistiske.

Inntektsfall i andre kvartal

Det koreanske selskapet leverte et elendig resultatet for årets andre kvartal.

Det viste et overskudd på rundt 7.200 milliarder koreanske won, omtrent 43,9 milliarder norske kroner. Det er en nedgang på nesten 25 prosent sammenliknet med året før – og godt under analytikernes forventninger.

I andre kvartal 2013 hadde selskapet en andel av smarttelefon-markedet på hele 32,3 prosent. Ett år senere var andelen redusert til 25,2 prosent, ifølge Korea Joongang Daily.

Imidlertid var selskapets prognose for tredje kvartal optimistisk, noe som bidro til at aksjen likevel steg etter at resultatet ble offentliggjort. 

Skvises fra to hold

Nå mener flere analytikere at selskapets ledelse har vært for optimistiske. 

På den ene siden har konkurransen fra Apple, som har greid å skape stor blest rundt sin nye lansering 9. september – antatt å være lanseringen av nye iPhone 6 – blitt skarpere. 

På den andre siden er konkurransen fra selskaper som fokuserer på smarttelefoner i lavpris- og mellomprissjiktet blitt intensivert. Kinesiske selskaper som Huawei stjeler markedsandeler og vokser raskt.

Dermed faller Samsung-inntektene kjapt.

- Fokusert for mye på å slå Apple

- Samsung har fokusert for mye på å slå Apple i premium-markedet. De burde innrømme at de har tapt slaget i premium-klassen og gjøre det som er nødvendig for å hindre at de også taper i middels- og lavprissjiktet, sier forksningsleder Tom Kang i Counterpoint Research til CNBC.

Når det gjelder smarttelefoner som koster mer enn 400 dollar har den koreanske eletronikkprodusenten tapt markedsandeler det siste året, til fordel for Apple.

Apple økte sin andel innen dette segmentet fra 28 prosent i juni i fjor til 45 prosent samme tid i år. På samme tid har Samsungs andel falt fra 51 prosent til 38 prosent.

PS Mandag er Samsung-aksjen ned 0,65 prosent på Kopsi-indeksne i Seoul.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment